- Anne Teresa De Keersmaeker | Gérard Grisey : Vortex Temporum
Muziek volgens Henri Michaux:
« Kunst die een nomade van je maakt, je gevoelig maakt voor plaatsen en plaatsveranderingen…»
De 19e eeuw leek wel eeuwig te duren, maar is langzaam van ons lichaam aan het verdampen samen
met de onwrikbaar geachte concerttradities. Nieuwe rituelen, nieuwe samenwerkingsverbanden
en een ander gebruik van de ruimte bezorgen het muzikale moment relevantie.
Heel korte of extreem lange concerten, meestal met geluidsversterking,
voor een al dan niet zittend publiek; concerten als voorstellingen of als minifestivals…
*
Al onze projecten worden op onze website toegelicht in drie talen.
Klik op de onderstaande links! Hebt u vragen of wilt u gewoon de dialoog aangaan?
Neem dan contact op met Tom Pauwels in het Nederlands of in het Engels,
of met Jean-Luc Plouvier in het Frans.
Tot snel! | A bientôt! | See you!
VOORSTELLINGEN
Met Rosas: vervolg van de VORTEX TEMPORUM-tournee,
van Anne Teresa De Keersmaeker / Gérard Grisey,
"een magische samenzwering tussen muziek en dans,” aldus Le Monde.
Eveneens op tournee: WHAT THE BODY DOES NOT REMEMBER
van Wim Vandekeybus, Thierry De Mey en Peter Vermeersch
,
een behoorlijk heftige maar ook grappige herneming uit 1987 die het scenisch potentieel
verkent van fysieke reflexen
In het Centrum San Fedele in Milaan: drie audiovisuele creaties binnen het kader van het festival
Milano Musica, EX NIHILO NIHIL FIT. Akoestische instrumenten,
elektronische geluiden en beelden vermengen zich in hun zoektocht
naar de bron van alle creativiteit en de versplintering ervan tot chaos.
Componisten : Januibe Tejera, Fredy Vallejos, Alessandro Ratoci.
De herneming van RAIN van De Keersmaeker, op de onweerstaanbare
en stroboscopische klanken van Reich's Music for 18 Musicians,
met het ballet van de Opera van Parijs.
In Rijsel met Daniel Linehan: UN SACRE DU PRINTEMPS,
op muziek van Le Sacre, in de originele bewerking voor twee piano’s van Stravinsky.
Linehan plaatst de toeschouwers vlak bij de dansers, laat het offerritueel links liggen
en stelt de vreugde van de collectieve energie centraal.
In het Brusselse WIELS Museum: een experiment van Anne Teresa De Keersmaeker en Elena Filipovic.
Vortex Temporum wordt volledig gedeconstrueerd en herdacht voor de “white box”
met zijn specifieke ruimtelijke en temporele kwaliteiten. Getiteld: WORK/TRAVAIL/ARBEID.
Tom Pauwels leeft zich verder uit in participatieve spektakels voor het hele gezin,
met het “lichaam als instrument” als vertrekpunt. Resultaat: BALLET MEKANIQUE,
met een K, op tournee in 5 grote steden.
KLASSIEK
Het
QUATUOR POUR LA FIN DU TEMPS
van Olivier Messiaen door Dieltjens, Fafchamps, van Dam en De Bièvre.
Eerst in de Opera van Rijsel, dan in het kader van een Bozar-weekend rond het thema van de Apocalyps.
Een Europese tournee met dé tophit van de 20e eeuw, van een strenge, trieste, sarcastische
en tegelijk bevrijdende schoonheid:
L'HISTOIRE DU SOLDAT van Stravinsky/Ramuz,
gecombineerd met een nieuw werk van GEORGES APERGHIS.
Al eerder genoemd: LE SACRE DU PRINTEMPS, in de versie
voor twee piano’s zoals Stravinsky en Ravel ze samen uitvoerden.
In een choreografie van Daniel Linehan voor vijftien dansers.
MODERN
De koning van de multicontroller treedt samen met onze drummer Gerrit Nulens op
tijdens het Bozar Electronic Arts Festival: CEDRIC DAMBRAIN.
AN INDEX OF METALS: het elektrisch gedicht van Fausto Romitelli,
een uur lang balanceren tussen heroïsme en uitputting:
in oktober, opener van het festival Milano Musica!
Al eerder genoemd: drie creaties voor video, instrumenten en elektronica
in het Centrum San Fedele in Milaan: EX NIHILO NIHIL FIT.
Hoe plechttatige declamatie van het bombast gered wordt door een onstuitbare energie:
dat is de kern van de bevreemdende “nieuwe eenvoud” van WOLFGANG RIHM,
wiens strijktrio uit 1977 we opnieuw opvoeren, deze keer in Rijsel en Gent.
Een nieuwe LIQUID ROOM in Berlijn (Haus der Berliner Festspiele) !
Muziek van op vier podia : elektronisch / akoestisch / performance.
Met verschillende gasten: Eva Reiter, Cédric Dambrain en het volledige Ensemble Mosaik.
De sublieme NAOMI SATO op de shô (Japans mondorgel),
begeleid door harp, hobo en percussie
— een zeer “tactiel” concert in de Opera van Rijsel, in april.
Opendeurdagen in die zelfde Opera, inclusief avondconcert: LES ZEBRIDES.
Uitgevonden, zelf ineen geknutselde, versterkte en “omgeturnde” instrumenten.
LIESA VAN DER AA, violiste en zangeres
uit de experimentele pop scène, haalt samen met Tom Pauwels nieuw klanken
en stemmingen uit een oeroud blues & country repertoire.
De goede oude Aperghis (nog altijd even fris en koortsachtig) brengt,
geïnspireerd op Kafka, zijn eigen antwoord op L'Histoire Du Soldat,
waarover we het hierboven nog hadden. Lionel Peintre wordt danig op de proef gesteld.
DE ONBEKENDE SOLDAAT
.
Mauro Lanza waagt zich aan de “intonarumori” van Luigi Russolo,
terwijl Michael Gordon met zijn Timber laat horen wat er in de loop van een uur zo allemaal uit zes houten planken
te voorschijn komt. Een concert dat zich ontplooit in de open ruimte van het KAAITHEATER.
Datzelfde Timber, voorafgegaan door A Rainbow in curved air van Terry Riley,
een concert met een hoog hippy-gehalte met Octors op slagwerk, Descheemaeker op sopraan saxofoon en
Plouvier en Fafchamps op elektrische orgels.
Ook mee te maken in de HANDELSBEURS.
Datzelfde A Rainbow in curved air, voorafgegaan door
Music for 18 musicians van Steve Reich, dit keer in zijn concertante versie:
te beleven in BOZAR, in het kader van Ars Musica.
Met vriendelijke groeten,
Tom Pauwels en Jean-Luc Plouvier