"Music, said Grisey (who died in 1998 at 52) is made with sounds, not notes. You might say that Ms. de Keersmaeker’s movement in Vortex is made with movement, not steps."
Generally, as with earlier, the musicians' skill and dedication to the difficult charge asked of them was remarkable; Partch's funny, strange and compassionate empowerment of hobo voices came ably and vividly through the transcriptions and the performances. This was a fascinating concert, singular even by Ictus' high standards.
Zoals gezegd stak Levinas zijn psychedelische partituur vol met effecten, waarbij het gegeven van de metamorfose zich verder zet naar een muzikale transformatie.
Professor Bad Trip / An Index of Metals : press review
The Ictus Ensemble concerts in the Kaaitheater are a permanent fixture in contemporary music. Every aspect is outstanding, from the stage setting (with the restrained but atmospheric lighting effects by Tom Bruwier), through the skill of the performance, to the enthusiasm of the audience. But these concerts are most of all striking for the originality of their programme. This concert was no exception. (...)
Een collage van banale anekdotes, een televisiepredikant en een talkshow bouwt een beeld op van hedendaagse vervreemding. De hel die Sarhan beschrijft, moraliseert niet en roept geen hevige emoties op, maar blijft verborgen onder een ironische afstandelijkheid. Al kan dat gevoel ook veel te maken hebben met de muziek.
Uniting a purposive togetherness with the freedom for individuality to flourish is a classic element of Sufi wisdom, here presented in the most precious intersection of elements for a musician: the thrust in the truth of sounds and their intimate essence.
SARHAN | KENTRIDGE _ Gleich zu Beginn ist Stalin präsent. Sein Gesicht schwebt über die Leinwand, er raucht eine Pfeife, die so aussieht wie die von Magritte, die gar keine Pfeife ist. Stalin war es, der für die Verhaftung des Schriftstellers Daniil Charms sorgte, der Dmitri Schostakowitsch einschüchtern und seinen einstigen Kampfgenossen Nikolai Bucharin zum Tode verurteilen ließ. Dialoge aus Bucharins letztem Auftritt im Zentralkomitee werden auch im Verlauf des Musiktheaters "Telegrams from the Nose" zitiert; der Komponist und Sprecher François Sarhan murmelt sie in ein Megaphon. Doch eigentlich geht es in der kurzen Musik-Film-Performance, die im Rahmen von MaerzMusik in der Neuen Nationalgalerie (...)
Si sa che Riccardo Nova ama la musica carnatica, tanto da aver dedicato diversi e lunghi soggiorni nell’India meridionale all’apprendimento dei suoi principi e delle sue pratiche. Dopo avere già utilizzato elementi della musica carnatica in altre sue composizioni, Nova applica la sua sperimentazione di un possibile incontro tra questa tradizione a la scrittura contemporanea europea a un’opera di vaste dimensioni, novanta minuti eseguiti dall’Ictus Ensemble e da alcuni prestigiosi musicisti indiani, su commissione dell’Opera di Lille, dove "Primes" è stata eseguita in prima assoluta il 12 marzo per essere poi riproposta a Bruxelles nel quadro del festival Ars Musica. (...)
De uitvoering van Happy endvan Georges Aperghis was in handen van het Ictus En- semble, dat zijn goede relatie met Aperghis’ muziek zo kon bevesti- gen. Maar in vergelijking met de zintuiglijke overrompeling van Avis de tempêtebood Happy end een heel ander soort muzikale en dramatische ervaring. De muzikanten zaten onder een groot filmscherm waarop geanimeerde beelden van Hans Op de Beeck, Bruno Hardt en Klaas Verpoest werden geprojecteerd. Live-muziek bij een animatiefilm dus, en wel met het overbekende sprookje van Klein Duimpje als onderwerp. Maar wie het werk van Aperghis kent, wist dat hier geen Disney-toestanden te ver- wachten vielen. (...)
"Les concerts programmés à l’Espace de projection de l’IRCAM, ce lieu confiné au deuxième sous-sol du bâtiment, offrent toujours une écoute optimale pour les œuvres mixtes engageant au même titre la responsabilité des musiciens et des techniciens du son. Avec la collaboration de Sébastien Roux aux commandes du dispositif électronique, c’est l’ensemble belge Ictus dirigé par Georges-Elie Octors qui nous invitait ce mercredi 21 mars à la découverte de ces nouveaux continents sonores." (...)
(...) the Kurt Weill/Tom waits concert by Ictus was plain delirious. The combination of Weill and Waits may on paper seem absurd, but anyone who knows Waits’ music quite well will know how closely their spirit comes to Weill’s cabaret-like songs. The new arrangements (by François Deppe, Jean-Luc Fafchamps and Fabian Fiorini) respected the anarchist nature of Waits’ songs and Weill’s acerbic tone. But the real challenge lay in the vocals, with the singer Maria Husmann proving to be a phenomenal Weill interpreter. (...)
Morton Feldman en el Colón: reloj, detén tu camino [O time, suspend your flight!]
La entrega del Ensamble Ictus de Bélgica -el pianista Jean-Luc Fafchamps, el flautista Michael Schmid y el percusionista Miquel Bernat- no pudo ser más fluida y conmovedora.
Los Angeles Times : Best of 2015 | Classical music 2015 highlights : Vortex Temporum by AT De Keersmaeker.
Los Angeles Times : "...thanks in great part to the astonishing Belgian new-music group Ictus, performing by memory and becoming a strikingly indispensable part of the action."
"VORTEX" review in LIMELIGHT, Australia's classical and arts magazine
Maxim Boon in Limelight : "The Belgian choreographer’s muse remains music, investigated with a level of probing, exhaustive focus that borders on the superhuman."