SEIZOEN 2017 2018

share:

NL | FR | ENG AGENDA

De onophoudelijke en onoverzichtelijke stroom van data en informatie allerhande heeft ons in de war gebracht.
Om onze versterkte burcht veilig te stellen, wilden we stevig tegengas geven, even dachten we zelfs dat de hoge cultuur imiteren de oplossing was. En als het dan even tegenzat, na een of andere slechte kritiek, of een leeggelopen zaal, gingen we met de hedendaagse muziek om als volleerde tandartsen: “het zal echt geen pijn doen, het is bijna gedaan, en tegen een uur of elf neemt een dj het over”. De nieuwe generatie componisten wil daar echter niets van weten:

“Vergeet de Geschiedenis niet” zeiden we nog in de jaren ‘80
“Vergeet vooral de geschiedenis van de Avant-Garde niet” horen we vandaag.

Laat een muzikaal evenement dus vooral ongedwongen zijn en zonder pretentie. Laat intense performances of veeleisende werken de luisteraar stof tot nadenken geven. Laat de muzikant zich zelf opnieuw uitvinden, zodat het spelplezier intens blijft. Het hele neoklassieke concertritueel kwijnt langzaam weg, zoals dat nu eenmaal gaat met alles wat weliswaar comfortabel, maar door niemand echt gewild is.

De plotse verbreding van het concertlandschap met de doorbraak van nieuwe concertsituaties, sound art, nieuwe experimentele instrumenten en flitsend licht leidde tot enige controverse.
Maar het is hoog tijd voor debat, discours en onenigheid, in de pauze praten we dan wel bij met een sigaret in de hand.
Stockhausen en Simon Steen-Andersen vinden daar ongetwijfeld wel ergens een punt van overeenkomst.

Genoeg futurologische ge-argumenteer!
Tijd voor het echte werk.
Steeds bereikbaar voor meer commentaar : in het Nederlands (Tom Pauwels), in het Frans (Jean-Luc Plouvier), en in het Engels (Tom De Cock).

NIEUWE PRODUCTIES

LIQUID ROOM VIII : PHRASES

Kokoras, Perini, Steen-Andersen, Heidsieck, Hoffmann, Bernhard Lang, Filidei, Stangl, ...
De Liquid Room Series, ontworpen voor de lege zaal van het Kaaitheater, heeft stilaan een cultstatus verworven. Elke Liquid Room is een minifestival op verschillende podia waar muziek raakpunten opzoekt met andere disciplines.
Op het kruispunt van melodie en ritme opent het sleutelwoord frase mogelijkheden om anders te denken: muziek als een vitale gedachtenontwikkeling opgebouwd uit impulsen en accenten, energetische circuits, bewegingen, behendigheid. In Phrases brengent we sound poetry, spoken word, modale muziek en dierlijke virtuositeit samen.
MEER INFO

MITRA

Kunstenfestivaldesarts, Brussel : Jorge Leon, Eva Reiter, George van Dam
Mitra is een voorstelling op het raakvlak tussen opera, documentaire en installatie. Zestig minuten lang is op twee schermen te zien hoe bestaande personages in Iran en Frankrijk omgaan met de machinaties van de psychiatrie. Gewapend met het digitale woord tracht een vrouw samen met enkele geestesgenoten van op afstand weerwerk te bieden aan haar eigen ondergang. De filmmaker Jorge Léon en componiste Eva Reiter op zoek naar nieuwe vormen van presentatie.
MEER INFO

ALEXANDER ZEMLINSKY : DER ZWERG

Franck Ollu, Daniel Jeanneteau, Mathias Vidal
Een somber maar tegelijkertijd sprankelend postromantische stuk; met erg jonge uitvoerders in een bijzonder gruwelijke opera, naar een kortverhaal van Oscar Wilde.
Regisseur Daniel Jeanneteau: Wat begint als een frivole en ongevaarlijke komedie neemt een ongemeen harde en bittere wending, zowel qua register als qua theatraliteit. Het stuk vangt aan als een staatsieportret van Velasquez en mondt uit in een duister werk van Goya.
MEER INFO

AMIR ELSAFFAR : INTERSTICES

Programme des Musiques Transculturelles, Royaumont
De Amerikaans-Irakese trompettist Amir ElSaffar spendeerde het leeuwendeel van zijn twintiger jaren aan de studie van maqâms. Daarna dook hij in de westerse muziekwereld, met bijzonder interesse in jazz. Zijn rake frasering of hij nu zijn trompet gebruikt of zijn stem laat niemand onbewogen….
MEER INFO

SYMPOSIUM : SOUND AND PARTICIPATION

Met QO2 in Gent en Brussel.
Klank & Participatie is een 2-daags symposium dat de verscheidenheid en het potentieel van participatieve klankkunst- en muziekpraktijk wil verkennen. Klank, als een onvermijdelijk relationeel fenomeen, heeft unieke mogelijkheden in een sociale praktijk. Binnen of buiten een muzikale structuur beweegt klank zich de facto tussen zender en ontvanger, in een ruimte tussen actie en receptie, tussen abstracte en toegepaste kunst. Ze vibreert in de publieke ruimte tussen ons.
met Bill Dietz, Manuela Naveau, Brandon LaBelle, Carolyn Chen, David Helbich, Tarek Atoui,
Frederic Leroy, Anna Raimondo, Felicity Ford, Care of editions, James Saunders.
MEER INFO

DONAUESCHINGEN : 4 WERELDCREATIES

Francesca Verunelli, Hanna Eimermacher, James Saunders, Martin Schüttler
Een transformatie en manipulatie van autobiografische materiaal van de uitvoerders bij Martin Schüttler;
het ensemble in beweging bij Eimermacher;
een battle tussen een fluitist en een MIDI-piano bij Verunelli;
een studie van spelstrategie, signalen en reactievermogen bij James Saunders.
MEER INFO

STOCKHAUSEN : 4 CONCERTEN

Kontakte, Mikrophonie, Für Kommende Zeiten, etc
Als profeet van de tabula rasa wou Stockhausen komaf maken met ‘een tijdperk zonder smaak’.
Vier concerten (in Images Sonores in Luik en in de Bijloke in Gent) geven je de kans om de ongehoorde fusie van Kontakte te herontdekken, om de opkomst te herbeleven van de microfoon als nieuw instrument (Mikrophonie) en te horen hoe Ictus de zelden gerealiseerde partituurgedichten van Für Kommende Zeiten interpreteert.
MEER INFO &MEER INFO

NOé SOULIER : SECOND QUARTET

Noé Soulier + Tom De Cock
Een eerste samenwerking met Noé Soulier: de choreograaf stelde samen met Tom De Cock een slagwerk-soundtrack samen die de raakpunten tussen gedanste en instrumentale beweging en frasering accentueert.
Soulier (Proust citerend: « l’acte le plus simple reste enfermé comme dans mille vases clos ») is hierbij meer bepaald geïnteresseerd in het « vage geheugen »:
beweging als suggestie, evocatie, onopgelost, evenwichtig gevangen tussen herinnering en daad.
Website van Noé Soulier

NIEUWE CONCERTEN

TRANSPARENZ

Hanna Eimermacher (in de Opera van Lille)
Muziek maken met om het even wat: het is een actuele obsessie, geen object is er te min voor.
Het is enkel de mens zelf die mogelijk niet goed genoeg luistert of poëtische empathie mist.
Een schelp: Muziek. Verdorde bladeren: Muziek. Drie flessen : Drie keer muziek.
Je kan ze strelen, voorzichtig hun doorzichtig pantser aanslaan of op verschillende manieren in de flessenhals blazen.
Componiste Hanna Eimermacher begeleidt haar flessentrio met een zacht elektronisch ‘muziekdoosje’ dat tegelijk water, glas en licht oproept.
Zo doet ze op een subtiele manier de grenzen vervagen tussen “muziek” en “klankkunst”.
MEER INFO

HORIZONS

Konzerthaus Wien : Klaus Lang, Pierluigi Billone, Eva Reiter, Marko Ciciliani
Kamerconcert in Wenen: de machinaal klinkende snelheid van Eva Reiter, die zichzelf constant heruitvindt, contrasteert met de gelijkmatige ritmes van Klaus Lang en Marko Ciciliani.
MEER INFO

ARS NOVISSIMA

Met ClubMed (Thomas Baeté) en Michaël Liberg
Ictus begeleidt ClubMediéval van Thomas Baeté in werk van Paolo da Firenze.
Centraal staat een nieuw werk van Michaël Liberg dat zowel geïnspireerd is op middeleeuwse modi als op de elektronische muziek van Brian Eno. Liberg is componist, zanger, luitspeler bij Jordi Savall, zondagsminimoogmuzikant, en uitvinder van zijn eigen droominstrument de ‘strijkcister’.
MEER INFO

ZWARTE ROMANTIEK

Strauss, Zemlinsky, Mahler, Schnittke, Rihm (in de Opera van Lille)
Dromen en nachtmerries rond de romantiek met het zeldzame Klavierquartettsatz , van het toen al onnavolgbare zestienjarig genie Gustav Mahler.
Tot de Modernen erbij komen en het allemaal wat complexer wordt: Alfred Schnittke waagt zich aan het componeren van het tweede deel van Mahlers werk op basis van enkele schetsen, en meteen belandt de luisteraar op een helse draaimolen à la Hitchcock. Het trio van Wolfgang Rihm is dan weer geïnspireerd op Robert Schumann, en doet het concert ontaarden in een ware nachtmerrie.
MEER INFO

DEPLORATIO

Sanchez-Verdù, Lang, Gubaidulina (in de Opera van Lille)
In dit trioconcert is het wonder van de moderne accordeon hoorbaar dat tegelijkertijd miniatuurorgel en blaasinstrument is.
Het laat als geen enkel ander medium het ritme van de adem horen, het spel van in- en uitblazen dat de muzikale frase vormgeeft.
José Maria Sanchez-Verdù, Klaus Lang en Sofia Gubaidulina slagen er wonderwel in om deze langgerekte universele en tijdloze adem te laten sporen met hun eigen taal.
MEER INFO

PARCOURS MUSICAUX

For Kids Only!
In de opera van Rijsel met werk van Alessandro Perini, Igor Stravinsky en Sofia Goebaidoelina.

PIERLUIGI BILLONE : OMON

Tom Pauwels, Yaron Deutsch (in de Brigittines)
Omon is een recente compositie van Pierluigi Billone die zich ontvouwt als een vreemd organisme in één onafgebroken 80 minuten durende golf van klank. Het werk is een paradox: tegelijkertijd een ode aan instabiliteit, aan de imperfectie van elektronische circuits en een contrapuntische vlucht vooruit, waarbij de 2 gitaristen streven naar perfecte symmetrie. Een exploratie in een jungle van klanken waarbij Billone het publiek steeds aanmoedigt beroep te doen op het eigen referentiekader om tot een geheel individuele revelatie te komen.

SALVATORE SCIARRINO : fluit en altviool

Chryssi Dimitriou, Jeroen Robbrecht (in de Brigittines)
Een collectie instrumentale parels geboetseerd uit adem, tonggeklik en 'weggevaagde' klanken,
vol van het stille geweld van iemand die beweert dat hij instrumenten enkel gebruikt waarvoor ze niet bedoeld zijn.
In de jaren 1990 was hij een van de meest gespeelde componisten. Nu, zoveel jaar later, is het duidelijk dat de kamermuziek van Sciarrino bestand is tegen de tijd en een stempel heeft gedrukt op zijn tijd. Het is alsof je het geluidsarchief opentrekt van een of andere ingebeelde stam beschreven door Henri Michaux.

VOORSTELLINGEN OP TOURNEE

VORTEX TEMPORUM

Anne Teresa De Keersmaeker, Gérard Grisey
Bescheidenheid is niet op zijn plaats: dit is een pure klassieker.
MEER INFO

WORK TRAVAIL ARBEID

Anne Teresa De Keersmaeker, Gérard Grisey
In Luxemburg en Berlijn, de museumversie van de voorstelling Vortex Temporum.
MEER INFO

MEYOUCYCLE

Eleanor Bauer, Chris Peck
‘Je wordt verslonden door deze politieke zwarte mis, een rite gedanst ter ere van de overwerkten’, schrijft Thomas Hahn op de website Danser Canal Historique.
MEER INFO

CONCRETE

Maud Le Pladec, Michael Gordon
De ufo van Maud Le Pladec verschijnt nog een keer, in zijn nachtblauwe, elektrische waas.
MEER INFO

AN INDEX OF METALS

Fausto Romitelli, Paolo Pachini, Kenka Lekovitch
Romitelli is duidelijk een rijzende ster: en dit is nog maar het begin.
MEER INFO

UN SACRE DU PRINTEMPS

Daniel Linehan, Igor Stravinsky
“Un coup de fraîcheur”, zoals Le Monde het omschreef. Eindelijk in het Kaaitheater.
MEER INFO

23 RUE COUPERIN

Karim Bel Kacem, Alain Franco
Wat hebben Mozart, Debussy, Couperin en Gounod gemeen? Ze gaven hun naam aan een van de gebouwencomplexen van “Pigeonnier”, een beruchte cité in Amiens waar in de jaren 90 vaak rellen uitbraken … “Hoe lelijker het gebouw, hoe beroemder de componist naar wie het genoemd werd...”
MEER INFO

CONCERTEN OP TOURNEE

LES DESINENCES

Michael Levinas in Lyon, Paris, Compiègne
Iets tussen een baroksuite en polyfonie in de stijl van Ligeti, dat is het handelsmerk van Levinas: een wonderlijk gehoor (of een oor voor het wonderlijke), eeuwige onrust en de meest perfecte extravagantie.
MEER INFO

ZWARTER DAN ZWART

Reiter, Pauwels, Dlouhy
Viola da gamba, gitaren en stem: het hedendaagse en het elizabethaanse repertoire verweeft zich hier tot een patchwork van bijtende en verrukkelijke miniaturen.
MEER INFO

SONGS OF DESPAIR AND HOPE

Georges Crumb, Henry Cowell | Brueggergosmann, Octors, Fafchamps
De American Songbooks van George Crumb is ondertussen tot een enorme verzameling liederen uitgegroeid tot een ambitieus archief van de Amerikaanse cultuur.
In de Songs of Despair and Hope arrangeert en harmoniseert de componist een reeks Afro-Amerikaanse spirituals.
En we mogen de subl@°!°@ieme soprano Measha Brueggergosman welkom heten
MEER INFO

A RAINBOW IN CURVED AIR

Terry Riley, in Kortrijk
Rijke, gelaagde muziek met keyboards en gitaren met loops en lussen, in het teken van het cijfer 7, in een nieuwe versie met trompet, psychedelischer dan ooit.
MEER INFO

ACADEMY

Samen met de School of Arts Gent en het ensemble Spectra blijven we volop meewerken aan de Master na Master hedendaagse muziek. De opleiding focust zowel op individuele projecten als op het ondersteunen van GAME (het Ghent Advanced Master Ensemble).

Bij deze een hartelijk welkom aan de nieuwkomers van de lichting 17/18: Elliott Harrison (percussie), Teresa Doblinger (klarinet), Maria Dominguez Perez en Catherina Roberti (piano), Ward Ginneberge, (accordeon), Clara Levy (viool), Anne Zeuwts (harp) ...
... en een vliegende start voor hun collega’s van het tweede jaar: Kaja Farszky (percussie), Quentin Meurisse (piano), Erika Vega en Nina Fukuoka (compositie), Ana Filipa Botelho (klarinet), Carlo Siega (gitaar) en Amaury Geens (saxofoon).

Dit jaar vol studie en exploratie heeft heel veel in petto, onder andere samenwerkingen met P.A.R.T.S., het symposium Sound & Participation, een lange improvisatiesessie, de operaproductie van Tim Parkinson en projecten rond componisten Hugues Dufourt, François Sarhan en choreografen Heine Avdal & Yukiko Shinozaki.

Hopelijk tot snel !
Jean-Luc Plouvier | Tom De Cock | Tom Pauwels