about
Music composed by Pierluigi Billone
Performed by Tom De Cock, percussion
Film directed by Joachim Thôme
✤
Complete audio versions of the same works : double SubRosa CD [SR451], MANI
with an unpublished essay by Laurent Feneyrou (in English, Dutch, French).
Five tracks : Mani.Gonxha, Mani.Matta, Mani.Mono, Mani.Dike, Mani.De Leonardis
Production : Ictus Ensemble
EN
« Billone shows interest in artisanal craftsmanship, in which the hands are much more organically involved in what they manipulate—wood metal, glass etc.—than is the case with music making. He also speaks of the “intelligence of the hand” (one can see the equivalent for our lower limbs in the way a child learns to walk).
[...]
In this case, listening is to attune oneself, fully, to rhythms.»
Laurent Feneyrou
NL
Muziek voor Tibetaanse klankschalen, schokdempers of doodgewone marimba’s maar dan bespeeld met de blote handen: bij elke compositie lijkt Pierluigi Billone de muziek opnieuw uit te vinden, geleid door de klank en de natuur van het instrument in kwestie. Het vergt tijd, ruimte en concentratie voor de muzikant en zijn publiek om dat nieuwe alfabet te ontrafelen. Bij elk object hoort de juiste houding en de juiste muziek; zo is percussie hier niet langer de kunst van de slag, maar van de tastzin.
In deze film van Joachim Thôme toont Tom De Cock, een van de meest toegewijde vertolkers van Billone’s werk, hoe de muzikale geste een uniek moment in de tijd wordt en zo het materiële overstijgt.
FR
« Billone se montre attentif aux pratiques de métiers artisanaux, où le mouvement de la main s’intègre, avec une plus grande organicité qu’en musique, à ce qu’il façonne – bois, métal, verre, tissu… Aussi parle-t-il d’une « intelligence de la main » (dont on trouverait un équivalent, pour les membres inférieurs, dans l’apprentissage de la marche par l’enfant).
[...]
Écouter, ce sera ici s’accorder, tout entier, à des rythmes. »
Laurent Feneyrou