HAM SESSION (in Ghent)

share:

CAST

   
Theresa Dlouhy, voice
Tom Pauwels, guitars
Jean-Luc Plouvier, piano, keyboards
    

PROGRAMME   

  
BERNHARD LANG
Cold Trip, part 2 (2014-15)
for soprano, piano and laptop
SIMON STEEN-ANDERSEN
Mono, an autotune study (2014)
for male voice, keyboard and electronics
FELIX MENDELSSOHN BARTHOLDY
Ferne, Op.9 (1830)
Frühlingslied, Op.34, n.3 (1836)
for soprano and piano
JAMES TENNEY
Harmonium I, for Lou Harrison (1976)
in a version for electric guitar
MICHAEL PISARO
Tombstones (2010)
for voice and instruments (variable)
 

LINK

    
Ham Sessions

With support by the

De Oostenrijkse componist Bernhard Lang heeft het herschrijven van bestaande muziek tot een hogere kunst verheven. In zijn ondertussen 37-delige reeks van ‘Monadologieën’ gaat hij op zoek naar de ‘Monad’: de kern of kleinst waarneembare eenheid van een geheel. Na Purcell, Mozart, Beethoven, Brückner en Wagner vergrijpt hij zich met zijn Cold Trip op een sublieme manier aan de Winterreise van Franz Schubert: een pakkende liedcyclus over ongeluk in de liefde voor zang en piano. Lang’s tocht door het verlaten winterlandschap verloopt in horten en stoten; onverwachte loops & gesamplede klanken dragen evengoed sporen van jazz, pop en digitale muziek in zich als van het Romantische origineel, vervreemding gegarandeerd.
Met Mono van de jonge Deense componist Simon Steen-Andersen beweegt het concert zich in de richting van de parodie. De stem van de gitarist-zanger wordt hier tot extreme hoogtes en laagtes gekatapulteerd met behulp van de in popmuziek veelgebruikte Auto-Tune software. Het goed functioneren van deze plug-in wordt door de stem danig op de proef gesteld. Dit gecomponeerde ‘hacken’ resulteert enerzijds in een bijna tragikomische persiflage van het klassieke zang-piano duo maar zoekt evengoed naar een zekere schoonheid in die georganiseerde digitale puinhoop.
Ongefilterde romantiek als beloning vervolgens, met twee liederen van Felix Mendelssohn die in zijn tijd een vurig verdediger was van de muziek van Franz Schubert (én een van de eerste uitvoerders die Bach terug op het concertprogramma plaatsen !).
Het laatste deel van het concert verkent een resoluut andere tijdservaring en een meer op klankkleur exploratie gerichte manier van musiceren. Van James Tenney, een van de peetvaders van de Amerikaanse experimentele muziek, wordt Harmonium I gebracht voor oorspronkelijk 12 melodie-instrumenten. In een versie voor gitaar en een analoge loop-pedaal worden stap voor stap akkoorden opgebouwd die geleidelijk in elkaar overgaan. Deze minimale opzet leidt tot een wall-of-sound die zorgvuldig afgebouwd wordt om plaats te maken voor een bloemlezing uit de Tombstones verzameling van Michael Pisaro. Dit werk is muziek als herinnering aan een vergeten blues repertoire dat in flarden uit de schaarse klanken opduikt. De muzikanten gaan op een vrije manier aan de slag met klank-modules en melodieën die Pisaro suggereert. Het herschrijven van muziek uit het verleden is hier een collectieve oefening tussen improvisatie, interpretatie en her-compositie.

   
   
      
   
      
   
      
   
      
   
      
   
      
   
   

Agenda for this project

May 2018
  • Date Show Location
  • Mon 21.05 Ham Sessions Ham 12, B-9000 - Gent - Belgium

    HAM SESSION (in Ghent)

    start: 17h

    After Liquid Room Phrases :
    Het lichaam dat muziek fraseert, heeft zowel iets menselijks, dierlijks als machinaals. Om op te gaan in een instrument, vinden er een heel gamma aan fysieke en machinale kunstgrepen plaats. Daarentegen, om het gezang van vogels of het geblaf van een hond na te bootsen, doen we beroep op allerlei hulpmiddelen. Zo vinden de mens, de machine en het dier elkaar in de muzikale ruimte en worden er nieuwe hybrides gecreëerd die ons wel eens doen denken aan de mens-olifant uit de schilderijen van Hiëronymus Bosch.

    De meest bizarre en confronterende klanken zijn trouwens intussen gemeengoed geworden in de doorsnee concertzaal, zeker als een viool of een hobo ze produceert. Dankzij het modernisme vinden we die klanken nobel, net zoals de klank van zand- en windmachines, schelpen en keien, die resoneren met een actuele zin voor ecologie. Andere zaken verwierven nog niet dezelfde status: de pc, computercode, de stroboscoop, de videoclip, de radio, autotune, loops – al die digitale rommel waar liefhebbers van Grote Muziek nog al te vaak op neerkijken. Jonge componisten en klankkunstenaars herdefiniëren wat ‘nobel’ en ‘ordinair’ is en amuseren zich te pletter. En dat is in hun werk ook hoorbaar: muziek heeft een emanciperende taak, namelijk elk voorwerp gelijkwaardig behandelen, op voorwaarde dat je er op een of andere manier je zenuwstelsel op kan aansluiten – op voorwaarde dat je het kunt fraseren.

    Electric and vocal chamber music read more