Happy End

share:

a film by Hans Op de Beeck, Bruno Hardt, Klaas Verpoest

Music : Georges Aperghis

Georges-Elie Octors, conductor

Electronics by Sébastien Roux at IRCAM

Coproduction Ictus | Opéra de Lille

7 + 8.12.2007: Opéra de Lille
13.12.2007 : deSingel, Antwerpen
23.02.2008: Handelsbeurs, Gent
9+10.06.2008: Auditorium (presented by Santa Cecilia), Roma
14.06.2008: Cité de la Musique, Paris
20.09.2008: Kaaitheater, Brussels, with Bozar
14.01.2010: Maison de la Musique, Nanterre

On the comic side: the tale of Petit Poucet, in its original version by Charles Perrault, interwoven with the English retelling of the tale, Tom Thumb. The story is spat out in a constant jet by the phoneme cyber-spray of Georges Aperghis, who cooks the tongue the way others cook little children. On the tragic side, there is the superb cartoon film by Flemish artist Hans Op de Beeck (with Hardt and Verpoest): the twilight wanderings of an exhausted child through endless suburbs. Short-circuiting through cannibal appetite and life as a mummy, this simultaneous dual reading of the tale delivers "a bewitching show from beginning to end", according to De Standaard.

Centraal staat het door Georges Aperghis vakkundig uiteengereten sprookje van Klein Duimpje (in de originele versie van Charles Perrault), verteld in voice-off, afwisselend in het Frans en het Engels, op een ‘objectief-androïde’ manier.
De melancholische kant van het project: een schitterende animatiefilm gerealiseerd door een hecht trio Vlaamse kunstenaars van 1e klasse: een schemerige dwaaltocht in een buitenwijk zonder grenzen, met een kind aan het einde van zijn krachten, een kortsluiting tussen vraatzucht en een afgestompt leven. Deze gelijktijdig klinkende en beeldende interpretatie van het sprookje maakt dat “‘Happy End’ prikkelt van de eerste tot de laatste minuut”
(De Standaard, december 2007)

Sur le versant comique : le conte du Petit Poucet, dans la version originale de Charles Perrault (entrelacée à sa version anglaise), craché à jet continu par le cyber-pulvérisateur à phonèmes de Georges Aperghis - qui cuisine la langue comme d'autres les petits enfants. Versant mélancolique, un superbe film d'animation dessiné par l'artiste flamand Hans Op de Beeck (avec Hardt et Verpoest) : dérive crépusculaire dans une banlieue sans limite par un enfant à bout de forces. Court-circuit d'appétit cannibale et de vie momifiée, cette double lecture simultanée du conte délivre "un spectacle envoûtant de la première à la dernière minute", selon de Standaard.