concert with commentary
Gerrit Nulens
Jean-Luc Plouvier
Tom De Cock : bottles
Hanna Eimermacher: Transparenz’ (2003)
for three glass bottles and tape
- [Man Ray : Rayograph]
It has become a contemporary obsession to making music with no matter what. Every object can be used.
The only ones who run the risk of not being alert or attentive enough, are human beings themselves.
A shell? Music.
Crumpled paper? Music.
And these three bottles? Music, music and yet more music: we can caress them, or gently tap their translucent shell, or modulate our breath in their neck like one would with a flute.
By accompanying her trio of bottles with soft electronic music that evokes water, glass and light, the composer Hanna Eimermacher delicately blurs the boundaries between "music" and "sound art".
As is customary in Ictus’s "concerts commentés" at Opéra de Lille, the work will be accompanied by a short explanation and will be played twice.
Muziek maken met om het even wat: het is de obsessie van vandaag. Geen object is daar te min voor.
Enkel de mens zelf dreigt niet poëtisch genoeg te zijn of niet goed genoeg te luisteren.
Een schelp? Muziek.
Verdorde bladeren? Muziek.
En deze drie flessen? Drie keer muziek: je kunt ze strelen, zachtjes hun doorzichtig pantser aanslaan of op verschillende manieren in de flessenhals blazen, zoals op een fluit. Componiste Hanna Eimermacher begeleidt haar flessentrio met een zacht elektronisch ‘muziekdoosje’ dat tegelijk water, glas en licht oproept. Zo doet ze op een subtiele manier de grenzen vervagen tussen “muziek” en “klankkunst”.
Zoals gebruikelijk in de ’concerts commentés’ van Ictus wordt het werk kort toegelicht en twee keer uitgevoerd.
C'est l'obsession contemporaine : faire musique de tout. Nul objet n'est indigne.
Seuls les humains risquent de n'être pas assez éveillés, ou trop peu à l'écoute.
Un coquillage ? — Musique. Un papier froissé ? — Musique.
Mais ces trois bouteilles ? — Trois fois musique : on peut les caresser, ou frapper doucement leur carapace translucide, ou moduler son souffle dans leur goulot comme on le ferait d'une flûte.
En accompagnant son trio de bouteilles d'un doux écrin d'électronique qui évoque tout à la fois l'eau, le verre et la lumière, la compositrice Hanna Eimermacher fait délicatement trembler les frontières entre "musique" et "art sonore".
Comme il est d'usage dans les "concerts commentés" d'Ictus à l'Opéra de Lille, l'œuvre sera accompagnée d'un brin d'explication et jouée deux fois.
Agenda for this project
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Wed 09.05 Transparenz (Hanna Eimermacher) Opera - Lille - France