Handelsbeurs, Ghent
May 29th, 2015
PROGRAMME
MICHAEL GORDON Timber (2009)
for six percussions
TERRY RILEY A Rainbow in Curved Air (1969)
for two electric organs, soprano saxophone, percussion
MUSICIANS
PERCUSSION
Georges-Elie Octors,
Gerrit Nulens,
Miguel Bernat,
Tom De Cock,
Adam Rosenblatt,
Michael Weilacher,
Ruben Orio
SOPRANO SAXOPHONE
Dirk Descheemaeker
ELECTRIC ORGANS
Jean-Luc Fafchamps, Jean-Luc Plouvier
GUITAR
Kobe Van Cauwenberghe
SOUND
Alexandre Fostier
LIGHTING
Caspar Langhoff
STAGE
Wilfried Van Dyck
Timber was composed in 2010 by the New York composer Michaël Gordon. The work consists of five movements for six players of the simantra, the percussion instrument of Byzantine rites, which consists of a long plank of wood that is hit with two hammers. At the limit of their muscular resources, the musicians produce moving waves and textures of sound that explore the spells of rhythms, sometimes in time, sometimes out of time. They create a kind of grainy, crackling sound landscape that is ultimately very peaceful and a match for electronic music – and this with their bare hands!
The same day, another classic of minimalism will be performed: A Rainbow in Curved Air by Terry Riley (1969). This little-known work is a little hippy gem for electric organ, soprano saxophone and percussion, its motifs swirling to the point of vertigo in the echo chambers.
(from L.A. Record)
Dan Collins: Last year I went to the Los Angeles Downtown Public Library, checked out a copy of your In C on CD, and somehow lost it on the way to the car. They charged me thirty dollars to replace it! Do you think it was really worth that much?
Terry Riley: Which version did you get? There’s about 25 versions out there. There are some versions out there that I think would definitely be worth it. One would be the Ictus Ensemble from Belgium. The Bang on a Can version. And the Paul Hillier Ensemble version.
D.C: What’s the worst version of your music you’ve ever heard?
Terry Riley: Ha ha—I don’t think I can answer that! There’ve been so many versions of In C that people have done who didn’t quite understand the piece, or at least didn’t have the right forces together to really make it work. But that’s fine, too—because one of the great things about In C is that it brings people together in a group. So even if you don’t succeed, at least you’ve had a communal experience!
Timber (precies een uur lang !) werd gecomponeerd voor zes Simantra spelers (een ritueel slagwerkinstrument uit de Oost-orthodoxe kerkdienst gemaakt uit een lange plank en bespeeld met twee stokken). Het is een fysiek bijzonder uitputtend werk waarbij de muzikanten complexe en quasi eindeloze roffels produceren waaruit golvende en langzaam variërende texturen ontstaan die in elkaar haken en dan weer van elkaar wegdrijven. Een klanklandschap dat doet denken aan processen uit de elektronische muziek - hier wel degelijk uitgevoerd met de blote handen.
Eerste deel van het concert : A Rainbow in Curved Air van Terry Riley (1969), een “hippyjuweeltje” voor elektrische orgels, sopraansaxofoon en slagwerk. Op basis van de opname, de kalligrafische partituur en een aantal aantekeningen van de componist reconstrueert ictus deze duizelingwekkende trip, met de nodige sampling, echo en delay.
Soirée minimaliste au Handeslbeurs, qui réunit deux générations de compositeurs américains.
En première partie, un tour de force de 60 minutes : Timber du compositeur new-yorkais Michaël Gordon. L'oeuvre consiste en cinq mouvements pour six joueurs de simantra, la percussion rituelle du rite byzantin, faite d’une longue planche de bois frappée par deux baguettes. Aux limites de leurs ressources musculaires, à grands renforts de longs roulements sur les planches, les six musiciens produisent des vagues et des textures mouvantes, qui explorent les sortilèges des rythmes en-phase / hors-phase. Ils construisent de la sorte un paysage sonore granuleux et crépitant, mais somme toute très paisible, qui rivalise aisément avec l’espace de la musique électronique — et à mains nues !
En seconde partie : reprise d’un autre classique du minimalisme, injustement méconnu : A Rainbow in Curved Air de Terry Riley (1969), petit bijou hippy pour orgues électriques, saxophone soprano et percussion, dont les motifs tournent jusqu’au vertige dans les chambres d’écho. La partition, constituée seulement de quelques explications verbales et de quelques motifs musicaux, en appelle à une réalisation créative des interprètes et de l'ingénieur du son.
Agenda for this project
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Fri 29.05 Gordon Timber/Riley Rainbow in Curved Air Handelsbeurs - Gent - Belgium